Eine Studie plus eine interessante Autobiografie

Antworten
Jaddy
registrierte(r) Benutzer(in)
Pronomen: <Name>/d'/hen
Wohnort (Name): Bremen
Membersuche/Plz: 28000
Danksagung erhalten: 428 Mal

Post 1 im Thema

Beitrag von Jaddy » Fr 29. Dez 2017, 16:33

Erst bin ich zufällig (Twitter...) über diese Studie gestolpert:
“Regardless of Their Gender”: Descriptions of Sexual Identity among Bisexual, Pansexual, and Queer Identified Individuals.

Es geht um die Frage, worin sich Menschen, die sich selbst entweder als bisexuell, pansexual oder queer identifizieren, unterscheiden bei Themen wie der Bezeichnung sexueller Identitäten, unterschiedlichen Vorlieben, binärer/nichtbinärer Sprache und Identitäts-Transzendenz ("(1) labeling sexual identity, (2) distinctions of attraction, (3) explicit use of binary/nonbinary language, and (4) identity transcendence."), bzw. ob und wann eine Unterscheidung dieser Gruppen SInn ergibt.

Die Ergebnisse sind nicht sonderlich überraschend, die VP-Gruppe nicht sonderlich groß und, wie sie selber feststellen, sehr unausgewogen, weil überwiegend jüngere, weisse middle-class US-Bürger mit eher mehr Bildungshintergrund.

Die zitierten Statements fand ich aber schon schön zu lesen, weil ein Motiv immer wieder durchscheint:
One of the important similarities across the three groups was the way participants described their sexual identity label usage. Although participants did choose a primary sexual identity (forming the basis of their group membership for the study), in their descriptions they often relied on multiple and overlapping labels. [...] When compared to individuals who endorse monosexual labels, individuals identifying as bisexual/plurisexual are less likely to feel that their sexual identity label fully captures their sexuality [...] Relatedly individuals identifying as bisexual, pansexual, and queer in this study often referenced the way that they explicitly avoid or reject the use of labels.
Heisst: Label sind bei vielen nicht-cis-het Menschen nicht exklusiv und fest, sondern eher momentaner, situationsabhängiger Strauß von Hinweisen auf den Gefühlszustand.

Auf der gleichen Site bin ich aber noch über eine Rezension gestolpert. “Couldn't I be Both Fred and Ginger?”: Teaching About Nonbinary Identities Through Memoir...

Tango: My Childhood, Backwards and in High Heels ist die Autobiografie von Justin Vivian Bond. Geboren 1963, aus Maryland nach San Franzisco "geflüchtet", queer, trans, non-binary - und Cabaret-Star ("singer-songwriter, author, painter, performance artist, and actor. Described as "the best cabaret artist of v's generation"")

Von der Wiki-Seite:
Bond has decided to clarify an identity as a trans-person, explaining that "for me to claim to be either a man or a woman, feels like a lie. My identity falls somewhere in the middle and is constantly shifting." The artist undergoes hormone treatment in order to appear more feminine, and reported feeling great as a result, noting that "I like the way my body looks. Emotionally, it's evened me out." Eschewing gender reassignment surgery, the artist explained that "I like my penis, and I am keeping it, but I am creating a transbody—a physical record on my body and a medical record that I am a transgendered person." In 2011, Bond also adopted the middle name of 'Vivian', subsequently identifying as "Justin Vivian Bond" instead of "Justin Bond".
Sehr interessanter Mensch. Ich komme hoffentlich mal dazu, das Buch zu lesen...

Antworten

Zurück zu „Nicht-Binär, nicht Frau, nicht Mann, trotzdem ICH“